Kurs C++ - spis lekcji
Lekcja 1. O programowaniu. Pierwszy program w C++
W tej lekcji uzyskasz podstawowe informacje o programowaniu oraz o organizacji tego kursu. Ponadto napiszesz swój pierwszy program w języku C++.
Lekcja 2. Budowa programu w języku C++
Tutaj poznasz ogólną budowę programu napisanego w C++. Dowiesz się też do czego który element jest wykorzystywany. Dzięki temu podstawowa budowa programu w języku C++ nie będzie Ci obca.
Lekcja 3. Twój pierwszy program - wyjaśnienie działania
Tym razem dowiesz się, jak działa Twój pierwszy program. Przeanalizujesz krok po kroku działanie programu. Zdradzę Ci też sekret, czym jest tajemniczy "Hello world".
Lekcja 4. Jak pisać poprawny i przejrzysty kod
W tej lekcji dowiesz się jakie są podstawowe reguły pisania programów w języku C++. Ponadto dowiesz się, jak pisać programy, aby kod był jak najbardziej czytelny i zrozumiały nie tylko dla Ciebie, ale również dla innych, czyli inaczej, żeby kod był poprawny i przejrzysty.
Lekcja 5. Zmienne i podstawowe typy danych
Dzięki tej lekcji dowiesz się, czym są zmienne w języku C++ oraz poznasz podstawowe typy danych, którymi niewątpliwie będziesz operować na co dzień.
Lekcja 6. Zmienne - Typ znakowy i typ napisowy
Tutaj poznasz kolejne typy danych języka C++ - typy niezbędne przy komunikacji z użytkownikiem. Dzięki nim w swoich programach możesz wypisywać czytelne komunikaty i polecenia dla użytkownika.
Lekcja 7. Operatory część pierwsza - operator przypisania i operatory arytmetyczne
W tym artykule poznasz podstawowe operatory, których będziesz ich używać niemal w każdym programie. Omówiony zostanie tutaj operator przypisania oraz operatory arytmetyczne - zarówno te proste jak i złożone.
Lekcja 8. Operatory część druga - operatory inkrementacji i dekrementacji, relacji oraz operatory logiczne
Tutaj rozszerzysz swoje informacje dotyczące operatorów i poznasz kolejne rodzaje równie przydatnych operatorów. Przedstawione zostaną operatory inkrementacji i dekrementacji oraz operatory relacji i operatory logiczne. Wspomniana zostanie również kwestia priorytetów i łączności operatorów
Lekcja 9. Strumienie i operacje wejścia/wyjścia
W tej lekcji poznasz podstawy operacji wejścia i wyjście oraz dowiesz się czym są strumienie w języku C++. Poznasz również operatory wejścia i wyjścia, które umożliwiają komunikację programu z użytkownikiem.
Lekcja 10. Instrukcja warunkowa if - podejmowanie decyzji w języku C++
Dowiesz się tutaj, w jaki sposób dokonywać decyzji w języku C++ i wykonywać wybrane akcje w zależności od pewnych warunków. Wszystko to umożliwia instrukcja warunkowa if.
Lekcja 11. Modyfikatory typów w języku C++. Używanie stałych w programach
W tej lekcji poznasz modyfikatory, które umożliwiają tworzenie nowych typów danych z typów podstawowych i zarazem dają nowe możliwości. Dowiesz się również jak używać stałych w programach.
Lekcja 12. Tablice w języku C++. Podstawowy sposób organizacji danych.
Tym razem przedstawię Ci co należy zrobić jeśli w programie mamy bardzo dużo danych. Poznasz tablice w języku C++, które umożliwiają przechowywanie danych tego samego typu. Dowiesz się jak takie dane przechowywać oraz jak się do nich odwoływać.
Lekcja 13. Pętle w języku C++ - pętla for
W tej lekcji poznasz pętle i zrozumiesz sens ich istnienia. W tej lekcji przedstawiona zostanie podstawowa pętla w języku C++ - pętla for. Jest ona najpowszechniej używana, dlatego też nie możesz jej nie znać.
Lekcja 14. Pętle w języku C++ - pętla do while
W tej lekcji poznasz kolejny rodzaj pętli - pętlę do-while. Co prawda nie jest ona tak powszechnie stosowana jak pętla for, ale jest równie użyteczna i na pewno nawet początkujący programista, nie może jej nie znać.
Lekcja 15. Pętle w języku C++ - pętla while
Pętla while, podobnie jak pętla do while jest niewątpliwie warta poznania. Prędzej czy później będziesz jej używać bardzo często w swoich programach. W taj lekcji przeczytasz również podsumowanie dotyczące pętli w C++.
Lekcja 16. Tablice i pętle w języku C++. Efektywne zarządzanie danymi w C++
Dopiero w tej lekcji poznasz prawdziwą moc pętli w języku C++. Przekonasz się, w jaki sposób łatwo odwoływać się do tablic i dokonywać na nich wielu operacji przy użyciu poznanych wcześniej pętli.
Lekcja 17. Instrukcja break w C++. Przerywanie pętli w języku C++
Jeśli chcesz wiedzieć w jaki sposób uzyskać przewagę nad innymi i sprytnie korzystać z pętli w C++, tutaj się tego dowiesz. Instrukcja break pozwoli Ci oprócz przerwania pętli, zdobywać dodatkowe informacje.
Lekcja 18. Instrukcje continue i goto w C++. Obsługa pętli i etykiet w programach C++
Tutaj dopełnisz swoją wiedzę dotyczącą pętli w języku C++. Poznasz dwie instrukcje: instrukcję continue oraz instrukcję break, które umożliwią Ci bardziej skomplikowane i użyteczne manipulacje działaniem pętli.
Lekcja 19. Operator warunkowy i instrukcja switch. Podejmowanie decyzji w języku C++
Dzięki tej lekcji poznasz uproszczoną notację dla prostych instrukcji warunkowych w języku C++ oraz bardzo wygodny zapis umożliwiający Ci sprawdzanie wielu warunków logicznych (instrukcja switch), który niewątpliwie poprawi czytelność Twoich programów.
Lekcja 20. Typ logiczny i typ wyliczeniowy. Kolejne typy danych w języku C++
W tej lekcji przedstawię Ci dwa typy danych: typ logiczny i typ wyliczeniowy. Typ logiczny był tak naprawdę już przez Ciebie nieświadomie stosowany, a typ wyliczeniowy umożliwia tworzenie własnych typów danych i sprawniejszą pracę programu.
Lekcja 21. Struktury - część 1 - grupowanie danych za pomocą struktur
W tej lekcji przedstawię Ci sposób grupowania informacji o jakimś bardziej złożonym elemencie za pomocą struktur - nowego typu w języku C++. Taki zabieg jest stosowany bardzo często, zwłaszcza na dalszym etapie nauki języka C++, jednak już teraz pewne mechanizmy warto poznać i zacząć stosować.
Lekcja 22. Struktury - część 2 - tablice struktur w języku C++
Jeśli chcesz poznać nieco bardziej zaawansowane wykorzystanie struktur w języku C++, koniecznie przeczytaj tę lekcję. Dowiesz się jak zagnieżdżać w sobie struktury oraz w jaki sposób poruszać się po tablicach struktur.
Lekcja 23. Definicja, deklaracja, inicjalizacja - ważne pojęcia w języku C++
Mimo że ta lekcja będzie bardziej teoretyczna niż praktyczna, to jednak koniecznie musisz poświęcić jej uwagę. Poznasz tutaj pojęcia, którymi operowałem już w poprzednich lekcjach, a niebawem bez dobrego ich zrozumienia, nie będzie możliwe poznawanie nowych elementów języka.
Lekcja 24. Zasięg zmiennych w języku C++. Zmienne globalne i zmienne lokalne.
Chociaż zmienne w dotychczasowych programach były deklarowane nie raz, warto zastanowić się tak naprawdę, w którym miejscu programu możemy je deklarować i w jaki sposób wpływa to na "jakość" programów. W tej lekcji poznasz zmienne globalne i lokalne, czyli inaczej zasięg zmiennych.
Lekcja 25. Przesłanianie zmiennych w języku C++. Zasięg a dostęp do zmiennych.
Tym razem poznasz mechanizm przesłaniania zmiennych w języku C++, który pozwoli Ci nie pamiętać wszystkich szczegółów dotyczących zadeklarowanych zmiennych, a jednocześnie rozumieć, co dokładnie dzieje się w programie i gdzie szukać ewentualnych błędów nieostrożnych działań.
Lekcja 26. Referencja (typ referencyjny) w języku C++. Znaczenie referencji w programowaniu w C++.
Czas spojrzeć na typy danych z trochę innej perspektywy. W tej lekcji poznasz właśnie taki nieco "inny" typ danych, jakim jest referencja (typ referencyjny), który jednak już niebawem okaże się bardzo ważnym i przydatnym typem danych.
Lekcja 27. Wskaźniki (typ wskaźnikowy) - część pierwsza. Adresowanie komórek, operator wyłuskania.
Tutaj zdobędziesz kolejne informacje o typie wskaźnikowym w C++. Informacje te są nie mniej ważne od tych przedstawionych w poprzedniej lekcji, dlatego też przeczytaj je z wielką uwagą.
Lekcja 28. Wskaźniki (typ wskaźnikowy) - część druga. Inicjalizacja, zasady, stałe wskaźniki
Tutaj zdobędziesz kolejne informacje o typie wskaźnikowym (wskaźnikach) w języku C++. Informacje te są nie mniej ważne od tych przedstawionych w poprzedniej lekcji, dlatego też przeczytaj je z wielką uwagą.
Lekcja 29. Wskaźniki (typ wskaźnikowy) - część trzecia. Operacje na kilku wskaźnikach
Po raz kolejny pogłębisz swoją wiedzę o wskaźnikach. Przedstawione są tu często stosowane sposoby użycia wskaźników oraz kilka ostrzeżeń i sugestii, jak bezpiecznie pracować ze wskaźnikami.
Lekcja 30. Wskaźniki, referencje, typy proste. Porównanie typu wskaźnikowego i referencyjnego.
Ta lekcja stanowi podsumowanie informacji o wskaźnikach, referencjach i typach prostych i zawiera zestawienie tych wszystkich informacji, aby łatwiej Ci było przyswoić sobie niezbędną wiedzę.
Lekcja 31. Literały, czyli stałe dosłowne w języku C++.
Najwyższa pora, aby przedstawić Ci czym są literały, czyli inaczej stałe dosłowne w języku C++. Były one używane już do tej pory wielokrotnie, a zatem warto dowiedzieć się w końcu o ich istnieniu.
Lekcja 32. Przekształcenia typów w języku C++. Awansowanie, rzutowanie
W tej lekcji przedstawię Ci najważniejsze informacje dotyczące przekształceń typów w języku C++. Jest to naprawdę bardzo ważne zagadnienie, więc koniecznie przeczytaj tę lekcję.
Lekcja 33. Funkcje w języku C++ - podstawowe informacje o funkcjach
Poznaj funkcje w języku C++. Dowiedz się czym jest deklaracja i definicja funkcji, jak przekazywać do funkcji parametry oraz w jaki sposób wywoływać funkcje. Zdobędziesz tutaj podstawową wiedzę o funkcjach w języku C++
Lekcja 34. Funkcje w języku C++ - zasięg funkcji i argumenty funkcji
W tej lekcji poznasz zagadnienia takie jak zasięg funkcji, przesłanianie argumentów oraz korzystanie ze zmiennych globalnych przez funkcje. Przede wszystkim jednak poznasz metody przekazywania argumentów do funkcji i dowiesz się, które z nich można wykorzystać w określonych sytuacjach.
Lekcja 35. Funkcje - argumenty formalne i aktualne. Porównanie metod przekazywania argumentów do funkcji.
W tel lekcji poznasz rozszerzone informacje na temat przekazywania argumentów do funkcji. Poznasz zalety i wady poszczególnych metod oraz dowiesz się, w których metod przekazywania argumentów do funkcji powinieneś używać w konkretnych sytuacjach.
Lekcja 36. Wywołanie funkcji. Funkcje rekurencyjne. Zwracanie wartości przez funkcję.
W tej lekcji dowiesz się o wywoływaniu funkcji. Przekonasz się, że funkcja może zostać wywoływana w różnych miejscach programu, dowiesz się czym są funkcje rekurencyjne. Poznasz także podstawowe informacje o zwracaniu wartości przez funkcję i dowiesz się jak wykorzystać struktury przy zwracaniu wartości przez funkcję.