• Kurs C++ - strona główna
  • Kurs C++ - kontakt z autorem
  • Kurs C++ - mapa witryny
  • Kurs C++ - prawa autorskie
  • Kurs C++ - Kanał RSS
Informatyka krok po kroku
Użytkownik niezalogowany

Witaj nieznajomy

Reklamy
Randki

Lekcja 3

Twój pierwszy program - wyjaśnienie działania

utworzono: 2004-08-30 zmodyfikowano: 2004-08-30 Autor: mgr inż. Marcin Nabiałek

Wprowadzenie

W tej lekcji dowiesz się w końcu krok po kroku, co robił Twój pierwszy program. Zanim jednak to nastąpi, przedstawię Ci jeszcze inne zagadnienie.

Komentarze w programach

Oprócz przedstawionych w poprzedniej lekcji elementów każdego programu, można wyróżnić jeszcze jeden element - komentarze. W przeciwieństwie jednak do wymienionych wcześniej elementów, komentarze nie mają żadnego znaczenia dla kompilatora.

Jedynym powodem stosowania komentarzy jest wygoda osoby piszącej programy. Co prawda pisząc program, trzeba będzie poświęcić dodatkowy czas na napisanie komentarza, jednak pomyśl jak dużo czasu zyskasz, gdy za kilka dni, tygodni czy miesięcy znów spojrzysz na program i uda Ci się bez problemu zrozumieć zawiłe fragmenty kodu właśnie dzięki komentarzom.

Stosowanie komentarzy ponadto jest niezbędne również, gdy nad programem pracuje kilka osób. Także pisząc programy, których fragmenty będziesz wykorzystywać w przyszłości w innych programach, komentarze są niezbędne.

Komentarze można zapisywać w programach na dwa sposoby:

/*To
jest
komentarz
kilkulinijkowy
*/

lub

// To jest komentarz jednolinijkowy.

Pierwsza metoda służy do dłuższych komentarzy lub takich komentarzy, które chcemy, aby zajmowały tylko pewną część linii. Cały komentarz mieści się między /* oraz */. Znaki rozpoczynające komentarz mogą być rozmieszczone dowolnie - mogą być w tej samej linii co tekst komentarza, mogą być w różnych liniach lub mogą się znajdować w jednej linii.

Druga metoda służy do komentarzy jednolinijkowych. Komentarz rozciąga się od // aż do końca linii. Nie można komentarza zakończyć przed końcem linii. Dlatego jeśli chcemy zakończyć komentarz wcześniej, a za nim umieścić normalny kod programu, musimy wówczas użyć pierwszej metody.

Komentarze mogą być ponadto również bardzo przydatne podczas testowania programu. Jeśli nie wiemy gdzie jest błąd w naszym programie, możemy pewne części programu otoczyć komentarzem - wówczas ta część programu się nie wykona. Otaczając coraz więcej kodu komentarzami, uda nam się w końcu zmniejszyć kod programu tak bardzo, że będziemy mogli stwierdzić, że tam właśnie jest błąd. Po poprawieniu błędu należy wtedy oczywiście usunąć wszystkie znaki komentarzy, tak aby wykonywał się cały kod programu.

dodajdo

1 | 2 | 3 | 4 | > | |>

Użytkowanie Serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje