• Kurs C++ - strona główna
  • Kurs C++ - kontakt z autorem
  • Kurs C++ - mapa witryny
  • Kurs C++ - prawa autorskie
  • Kurs C++ - Kanał RSS
Informatyka krok po kroku
Użytkownik niezalogowany

Witaj nieznajomy

Reklamy
Randki

Lekcja 7

Operatory część pierwsza - operator przypisania i operatory arytmetyczne

utworzono: 2004-09-09 zmodyfikowano: 2004-09-09 Autor: mgr inż. Marcin Nabiałek

Czym są operatory

Operatory w C++ pełnią funkcję podobną jak operatory w matematyce. Umożliwiają one po prostu przeprowadzanie różnych działań na zmiennych. Samych grup operatorów jest co najmniej kilka, dlatego czas je poznać, bowiem bez nich dalsza nauka języka nie będzie możliwa.

Najważniejszy operator - operator przypisania

Jednym z najważniejszych operatorów w języku C++ jest operator przypisania. Operator ten umożliwia przypisywanie wartości danej zmiennej.

=     operator przypisania (to nie jest operator równości!)

Zwróć uwagę na zapis - operator ten przypomina matematyczny operator równości, ale to nie jest operator równości, tylko operator przypisania. Warto też zastanowić się jak wygląda sama operacja przypisania.

Otóż, aby dokonać przypisania, po lewej stronie operatora musimy mieć zmienną. Po prawej stronie możemy natomiast mieć zmienną, jakąś liczbę, znak lub napis (czyli tzw. literał) albo wyrażenie (na przykład sumę dwóch liczb, różnicę zmiennej i liczby itp.).

Oto przykładowy program demonstrujący użycie operatora przypisania:

#include <iostream>
#include <cstring>

using namespace std;

int main()
{
  int liczba;
  string napis;
  char znak;
 
  liczba=45; // operator przypisania dla liczby
  napis="Ala ma kota"; // operator przypisania dla napisu
  znak='c'; //operator przypisania dla znaku
 
  cout <<"Oto wartosci zmiennych: "<<liczba<<' '<<napis<<' '<<znak<<endl<<endl;
  cout <<"Podaj wartosc liczby: ";
  cin >>liczba;
  cin.ignore();
 
  cout <<"Wpisz jakis napis (bez bialych znakow): ";
  cin >>napis;
  cin.ignore();
 
  cout <<"Podaj znak: ";
  cin >>znak;
  cin.ignore();
 
  cout <<"Oto wartosci zmiennych: "<<liczba<<' '<<napis<<' '<<znak<<endl<<endl;
 
  cout <<"Nacisnij ENTER aby zakonczyc"<<endl;
  getchar();
  return 0;
}
program nr 7.1

dodajdo

1 | 2 | 3 | 4 | > | |>

Użytkowanie Serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje